Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Wednesday, 1-May-2013 16:10 Email | Share | | Bookmark
Lunch Yang Ummmppphhh......

Kak rus terfikir-fikir nak masak apa pula hari ini.....alahai....baru teringat kak rus ada beli petai dari Pasar Taman Ria dua hari sudah.....jadi dah corfirm....nak buat Sambal Tumis Petai dengan ikan bilis sahaja pasal tiada udang dalam simpanan beku.Kak rus terus ke dapur keluarkan apa yang patut dari peti ais.Selain sambal tumis nak buat apa lagi....?Keluarkanlah juga ayam.....boleh digoreng bodoh saja buh garam kunyit.....ternampak....alahai...ternampak nangka muda beku yang dah direbus.....buat masak lemak cili api lah jawabnya......nak gu dengan apa pula pasal sambal tumis dah nak guna ikan bilis.......Baru teringat semalam kak rus ternampak sekeping ikan kurau masin.....pun dok membeku.

Inilah hidangannya.....ayam tu kak rus ambil sikit dari bahan sambal tumis....campurkan lagi bawang dan bawang putih,serai,halia,kunyit hidup,daun selasih....mesin tambah dan gaulkan sikit dengan sos tiram dan perap kat ayam....lepas tu goreng.....oooohhh memang ummmppphhhh rasanya hidangan lunch hari ini.



Ini pula hidangan lunch dua hari sudah.....Nasi Ayam rengkas.......semalam kak rus masak apa yaaaa...?Oooohhhh baru teringat semalam kak rus buat kari ikan kerapu ngan bendi,sambal belacan buah kuinin dan buncis goreng.....sedap gak....tapi tak habis pula....pasal suami kak rus keluar rumah dari pagi hingga ke malam tak balik-balik menguruskan pengundian awal pihak tentera di dalam kem...alahai macam-macam hal diceritakannya.Jadi pagi ni kak rus goreng saja frozen roti canai cicah dengan kari ikan yang tak habis tu....dah selesai.






Assalamualaikum....dan Terima Kasih Semua...


Thursday, 25-Apr-2013 21:10 Email | Share | | Bookmark
Cucur Udang Masih Ada

Lepas selesai makan pasembur......cucur udang pula berlebih.....kak rus simpan dalam peti ais,hajat hati nak buat mee goreng esok pagi.Alhamdulillah....sebelum pi morning walk sempatkan diri buat mee goreng mamak dulu...satgi balik boleh pekena mee seenaknya.Kak rus panggil mee goreng mamak kerana mee tu ada cucur udang.



Sebelum balik kak rus ke Pasar Isnin dulu....ternampak ikan senangin yang segar....beli sajalah pasal jarang jumpa ikan ni yang saiznya sedang....selalunya jumpa yang besar ikan siakap tu.....6 ekor ditimbang dengan harga RM14.00.Balik pekena mee dulu baru fikir apa nak dibuat dengan ikan tu.......itupun selepas selesai siang ikan, mandi,sembahyang sunat Dhuha dan nonton drama Korea episod kedua yang malam semalam punya....kak rus nonton satu episod sahaja yang malamnya......You're Still The One.



Hari ini kak rus teringin pula nak makan Laksa.....Laksa apa lagi kalau bukan Laksa Penang......tapi bukan pure Penang pun pasal Laksa Penang kena ada otak udang juga nanas.Kak rus tak suka bau otak udang tu yang tak beli.....cuma bubuh nanas.Kak rus terjumpa laksa beras segar kat Pasar Taman Ria.....terus beli....sekilo RM4.00....kak rus beli semalam lepas balik dari hospital.Ingatkan lepas balik dari hospital bolehlah kak rus ke JKM untuk kelas bacaan Quran....alahai mesti kawan-kawan dok tunggu.....maaf yang kawan-kawan sekalian....malu pula kalau masuk kelas lambat....malu kat ustazah Aisyah.....tuang kelas tak pa lagi....alahai....







Assalamualaikum....dan Terima Kasih Semua...


Monday, 22-Apr-2013 18:20 Email | Share | | Bookmark
Tak Buat Sayur Manis

Selalunya kalau beli sayur bayam,kak rus akan buat sayur manis atau sayur lemak putih sahaja....tapi kali ini kak rus cuba buat Bayam Goreng Belacan....sedapppp.Cara membuatnya sama dengan sayur kangkung.



Tadi buat sayur bayam lagi kali ni buat style Mamak Nasi Kandar.....tak sempat nak ambil gambar....tak dak pula resepi cuma kak rus pakai hentam buat saja dari apa yang kak rus rasa......ada bawang putih cincang,biji sawi,jintan putih,bawang merah,halia dan cabai kering.....tumis kesemua ni lalu masukkan sedikit air.Tak mahu bagi bayam tu layu warnanya kak rus masukkan sedikit baking powder kemudian sedikit kiub perasa ayam....kemudian baru masukkan sayur bayam yang dicincang kasar.Kacau sampai bayam tu lembut.....dan boleh dihidangkan.......jadi juga rasanya macam Goreng Bayam Mamak Nasi Kandar.....cuma kak rus tak masukkan cabai kerig awal.....kak rus goreng dulu kemudian lagi 5 minit nak padamkan api baru kak rus masukkannya.

Semalam teringin pula kak rus nak pekena pasembur.....alahai...teringin sungguh.Nak pi beli kat depan kedai mamak tu malas pula terasa kerana pasembur Mamak Khan tu manis sangat rasa kuahnya malah kuahnya cair.....kacang tanah yang digunakan pun sikit sangat......buatlah sendiri......puas hati.






Assalamualikum.....dan Terima Kasih Semua....


Thursday, 18-Apr-2013 16:39 Email | Share | | Bookmark
Peanut Butter Pula Nak Luput.....Tarikhnya.....

Kak rus perasan lama benar botol peanut butter tak terusik.....apa hal.Nak makan pun rasanya tinggi sangat kolesterolnya.....alahai.bila semak tarikhnya kat botol.....alamak....amek kau.....lusa akan luput tarikh penggunaannya.....nak buat apa ni..?
Fikir pi fikir mai......kak rus buat brownies ni.....Brownies Mentega Kacang.....



Resepinya dah lama tersimpan bila nonton Barefoot Contessa di Astro 727....nasib baik terjumpa resepi daripada Ina Garten tu.

Kak rus buat separuh saja daripada resepi di bawah....

450g unsalted butter
790g milk chocolate chips
170g unsweetened chocolate
6 extra-large eggs
3 tbsp instant coffee granules
2 tbsp pure vanilla essence
500g caster sugar
190g plain flour
1 tbsp baking powder
1 tsp salt
170g smooth peanut butter

Use imperial measurements
Method
How to make Peanut swirl brownies

1) Preheat the oven to 180C/Gas mark 4. Butter and flour a 30 by 45 by 4cm sheet pan.

2) Melt together the butter, 450g of the chocolate chips and the unsweetened chocolate in a medium bowl over simmering water. Allow to cool slightly.

3) In a large bowl, stir (do not beat) together the eggs, coffee granules, vanilla and sugar. Stir the warm chocolate mixture into the egg mixture and allow to cool to room temperature.

4) In a medium bowl, sift together 150g of the flour, the baking powder and salt. Add to the cooled chocolate mixture.

5) Toss the remaining 340g of chocolate chips in a medium bowl with the remaining flour, then add them to the chocolate batter. Pour into the prepared baking tray. Spoon the peanut butter over the top of the chocolate mixture and using a knife, swirl it through.

6) Bake for 20 minutes, then rap the baking tray against the oven shelf to force the air to escape from between the tray and the brownie dough. Bake for about 10 to 15 minutes more or until a cocktail comes out clean. Do not overbake!

7) Allow to cool thoroughly, refrigerate, and cut into large squares.





Assalamualaikum....dan Terima Kasih Semua.....


Friday, 12-Apr-2013 14:45 Email | Share | | Bookmark
Hilang Rasa Gelisah

Rasa gelisah tak tentu hala hari ni....pasal apa......?Untuk hilangkan rasanya kak rus bermain game Feeding Frenzy yang anak kak rus tolong downloadkan....alahai berkali-kali main rasanya cepat sangat tamatnya tapi markah yang diperolehi masih rendah....pasal apa ya.....?
Pi ke dapur sekejap......terus keluarkan mixer dan terus godak bahan buat kek cawan coklat....dan inilah hasilnya....baru hilang rasa gelisah.......tapi macam mana pula esok.....nak rasa gelisah lagikah....?



1 cwn serbuk koko
3/4 cwn air panas
1/4 cwn susu cair
1 st nescafe
Sebatikan ke tiga-tiganya dan ketepikan

1 1/3 cwn tepung gandum
2 st baking powder
1/4 st garam
Ayakkan

1/2 cwn/113 gm mentega suhu bilik
1 cwn gula
2 biji telur
2 st vanilla

Pukul mentega dan gula hingga kembang masukkan telur satu persatu kemudian masukkan vanila dan pukul sebati.
Masukkan campuran tepung berselang-seli dengan campuran koko.
Sudukan ke dalam acuan yang dialas kertas cupcakes dan bakarlah hingga masak.




Assalamualaikum....dan Terima Kasih Semua....


[<<  <  1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net