Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Tuesday, 9-Apr-2013 12:02 Email | Share | | Bookmark
Buat Bengkang Kacang Tepung Jawi

Ada kacang hijau yang kak rus panggang.....lebihan buat bubur kacang......kak rus pun buat Bengkang Kacang macam tok-tok kita buat masa dulu-dulu.Memang lama tak pekena bengkang kacang yang macam Bubur Asyura tu......sedap sangat dan hilanglah rasa kempunan .Kak rus buat pakai hentam saja.....mula-mula kak rus masak air gula merah + air + daun pandan.....kemudian tapis air gula tu ke dalam campuran tepung beras dan tepung jagung bersama santan + sikit garam +air kapur......kacau atas api bagi pekat sikit.....lepas tu tuang dalam acuan yang dilenser minyak dan bakar sampai masak....biar garing sikit permukaannya baru sedap dan tahan lama.



Bahan
1 cawan kacang hijau digoreng tohor/sangai(kak rus bakar dalam ketuhar)
Kacang hijau yang dah digoreng kemudiannya dibasuh lalu direbus empuk
1200 ml santan
200 gm gula merah +20 gm gula pasir
300 ml air
2 helai daun pandan dicarik dan disimpul
250 gm tepung beras
50 gm tepung Hoen Kue boleh juga diganti dengan tepung jagung
1/2 st. esen vanilla
1 sk. garam
1 sb air kapur
Minyak masak secukupnya atau minyak sapi.
Cara-Cara:-

Gula merah dan gula pasir dimasak + air + daun pandan kemudian ditapis dan ketepikan sebentar.
Campurkan semua tepung,santan,air gula,vanilla,air kapur dan garam ........dikacau atas api sehingga pekat dan berkilat kemudian masukkan kacang hijau kacau lagi sehingga sebati.
Tuangkan adunan ke dalam loyang yang berisi minyak yang dipanaskan di atas dapur kemudian ratakan adunan.
Bakar dalam oven sehingga masak lebih kurang 1 jam




Assalamualaikum dan....Terima Kasih Semua


Sunday, 31-Mar-2013 17:10 Email | Share | | Bookmark
Mee Goreng Memang Kegemaran

Kak rus akur yang kak rus memang suka sangat dengan mee goreng....alahai......Kadang-kadang saban minggu.....setiap hari cuti......breakfastnya adalah mee goreng......pekena pula dengan kopi dari Yan....Kopi cap Raga...pemberian kawan lama kak rus Puan Mariam Din...yang tinggal kat Taman Rasa Sayang,Bedong....sedap sungguh kopi tu.


Cili Jeruk
Bahan :
7 -8 bj cili hijau ~ boleh guna cili merah / cili padi
1 cawan cuka
1 cawan air
1 sudu besar gula
sedikit garam

Cara :
Basuh cili dan toskan kemudian hiris jangan nipis biar tebal-tebal sikit dan masukkan ke dalam mangkuk......curahkan air didih dan biarkan cili tersebut terendam 10 saat kemudian toskan.
Masukkan cili tersebut ke dalam botol.
Campurkan bahan jeruk iaitu cuka,air,gula dan garam sebati dan larut lalu dituang ke dalam botol yang berisi cili tadi dan tutup botol.



Pagi tadi kak rus buat pisang goreng....pisang nangka pemberian Cikgu Ishak Merican....dah kat seminggu diperam.....hari ini boleh digoreng jadi kak rus goreng untuk breakfast.Bila bancuh baternya alahai dah terlebih pula jadi kak rus goreng saja bater tu buat kremes.....hajat hati kremes tu kak rus nak buat popia basah macam kat atas Sogo.....bila makan popia tu...kruk...krak...kruk ...krak bunyi kremes tu.....Kak rus ingat dulu semasa baru jumpa popia tu....memang sedap rasanya inti popia tu tapi la ni....intinya tak selazat dulu......tapi pasal apa kak rus beli juga....agaknya dah terlupa kot yang intinya tak sedap.....bila nampak popia tu terus nak beli pasal kremesnya.Nantilah ....simpan dulu kremes tu....



Untuk lunch hari ni kak rus cuma buat kari ayam,hati dan limpa lembu goreng sos tiram dan buat kerabu ni....Kerabu Kubis ngan Bunga Kantan.
Tiga hari sudah Kak Nab mai rumah kak rus bawa buah tangan berupa buah belimbing buluh,bunga kantan dan daun limau purut.....alahai.......Kak Nab ...Terima kasih daun keladi.....Nasib baik buah tangan Kak Nab tu elok lagi.....



Resepinya resepi lama....dari Ruangan Wanita akhbar Berita Harian kelolaan Arwah Puan Azah Aziz.
200 gm kubis
3 kuntum bunga kantan
3 helai daun limau purut
1/2 cwn udang hidup dikupas kulit dan direbus
secukupnya santan
sedikit sambal belacan
garam secukup rasa.
1 biji bawang besar dihiris nipis
1 biji buah limau kasturi
sedikit serbuk perasa (optional)

1. Kubis dipotong dan dicelur,bunga kantan dihiris halus...begitu juga dengan daun limau purut.

2.Gaul semua bahan dan rasa asam garamnya dan boleh dihidangkan




Assalamualaikum ....dan Terima Kasih Semua...


Thursday, 28-Mar-2013 10:10 Email | Share | | Bookmark
Buat Masak Taucu Sahaja

Malas betul rasanya nak update.....alahai......tapi apapun lihatlah gambar blur Ikan Tongkol Masak Taucu ni.....kak rus guna ikan tongkol putih dan memang sedap rasanya mengalahkan ikan tenggiri.Kak rus banyakkan bahan dengan menambahkan tauhu goreng dibelah 4 menyerong....sebab baru beli tauhu.....kalau tak guna tauhu tu tak sedap pula rasanya bila dah bermalam.





Assalamualaikum ....dan Terima Kasih Semua...


Tuesday, 12-Mar-2013 08:30 Email | Share | | Bookmark
Buat Pulut Sambal

Semalam hidangan lunch kak rus sekeluarga adalah Sambal Tumis Udang,Sayur Lemak Petola dan Ikan Tongkol Goreng.....mmmmmmh memang ummmph.Pagi ni ada sedikit lebihan sambal tumis jadi kak rus buat pulut lagi.....guna microwave sebab cepat yang amat prosesnya....tak perlu direndam pulut tu.
Sebenanrnya hari ini kak rus kena pi senaman Wai Tang Kung.....tapi tak pi pun pasal lenguh badan....pasal apa pun entah? Kak rus perasan malam semalam sebelum tidur kak rus buat senaman Wai Tang Kung sikit....tapi bila bangun pagi dah terasa lenguh-lenguh badan.....jadi terpaksa batalkan hajat senaman tapi larat pula kak rus buat pulut ni.



Ini pula hidangan 2 hari sudah.......Mee Kari dan Sambal Tumis Kerang....alahai....memang kegemaran seluruh ahli keluarga.






Assalamualaikum....dan Terima Kasih Semua


Sunday, 3-Mar-2013 10:03 Email | Share | | Bookmark
Dapatlah 14 Biji.......

Dah sebulan tak update......minta maaflah banyak-banyak kepada pengunjung setia fp kak rus ini.Sebenarnya ....alahai....nak bagi tau pun malas rasanya....tapi apapun bila dah update tu....alhamdulillah.....syukur kepada Allah kerana beri kekuatan kepada kak rus untuk terus berceloteh.
Hari ini kak rus buat Popia Goreng dari lebihan kulit popia yang kak rus buat simpulan goreng hari tu.Bukan main susah kak rus nak proseskan kulit tu..... maklumlah dah lama dok membeku dalam frezeer.Mulanya kak rus kukus sebentar dulu......kemudian mengasingkan kulit tu dari melekat....ada yang rosak kak rus buang saja.......Bila siap membungkus intinya dapatlah 14 biji.....heheheheeee....bukan Kerat 14 yaaaaa........Intinya cuma kak rus guna ubi sengkuang,carrot,udang,bawang putih,sos tiram.serbuk lada hitam dan sedikit minyak bijan.Kak rus teringat dulu masa kak rus pi kursus kat Permaipura Resort.....masa tu masih bekerja,tak bersara lagi....Popia goreng kat Permaipura Resort cantik dan comel.....intinya macam kak rus buat hari nilah.....sengkuang dan carrot.....sekali suap saja selesai.
Kak rus buat pun ikut dan saja tak kemas pun.....pelekatnya kak rus guna kanji tepung ubi....tepung ubi + air dan kacau sebentar atas api......jimatlah sebiji telur.



Cucog kodok ni buat minggu lepas.....menghabiskan stok pisang nipah yang suami kak rus tebang 2 minggu sudah.Kali ini lebih ramai yang dapat pisang ni.Selain dari kawan-kawan lama, kak rus sedekahkan juga kepada rakan baru geng berjogging di Taman Jubli dan geng Wai Tang Kung di Pejabat Kebajikan Masyarakat......rezeki melimpah daripada Allah.....syukur alhamdulillah....




Ini pula cucug Jagung.....aduhai lama tak buat cucur jagung ni.....bila nonton LI....ada satu iklan ......Cucur Jagung Indonesia....terliur kak rus....terus ke Pasar Tani cari jagung.....selain buat Bubur Jagung jamu Cikgu Saadah dan menantunya,kak rus buat cucur jagung ni.





Assalamualaikum.....dan Terima Kasih Semua


[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net