Want your
own Fotopage?







 
Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Sunday, 13-Jan-2013 15:04 Email | Share | | Bookmark
Beli Yeast Lagi.

Geram betul kak rus dengan yeast lebihan buat piza hari tu.......konon-konon nak perabiskan yeast tapi memang membazir betul....Yeast yang lebih tu kak rus buat bun manis berintikan kelapa.......memang bantut 100% bantut.Semua bun tu keras kong jadi kak rus buang saja tapi sebelum buang kak rus korek ambil intinya...sayang inti kelapa tu dan kak rus masak lain inti tu dengan menambahkan isi durian.
Dua hari sudah selepas balik dari Taman Jubli kak rus ke kedai mamak.....beli yeast...kali ni dan sampai bila-bila mesti beli Mauripan jangan nak beli yeast lain selain Mauripan.Selepas balik terus mengadun dough nak buat Mini Bun Inti Kelapa yang ditambah isi durian tu.......dan inilah outputnya.



Resepinya
3 cwn tepung gandum
1 st garam
2 sb madu
2 + 3/4 st yeast
1/2 st pelembut dough(kak rus tambah)
1/2 cwn susu suam
4 sb butter dicairkan dan sejukkan.
2 biji telur ayam
1 st vanilla

Glaze
1 st susu tepung
2 st air
Dikacau sebati

1. Campurkan tepung,garam,madu dan yeast kemudian diadunkan bersama campuran telur,susu dan vanilla....bila nampak sebati baru masukkan butter.

2. Ulilah dough tersebut 3-5 minit....kak rus guna mixer.

3. Perapkan selama 1 jam.....bila dah naik tumbuk-tumbukkan adunan dough tersebut dan bahagikan kepada 20 ketul sama saiz.

4. Bulat-bulatkan dough,leperkan,masukkan inti ...bulatkan kembali dan letakkan ke dalam acuan cupcakes yang bersaiz kecil.Buatlah hingga selesai.

5.Tutupkan bun mini dengan kain selama 45 minit.Sebelum bakar sapukan glaze dan bakar 20-25 minit.



Assalamualaikum...dan Terima Kasih Semua..


Thursday, 10-Jan-2013 15:19 Email | Share | | Bookmark
Mana Hilang Baguette Tu....?

Semalam......hidangan makan tengahari cuma nasi goreng sahaja.Bila dah petang kak rus kena fikirkan apa nak makan untuk malam pula.Puas kak rus memikirkannya.........sambil checked apa benda yang boleh kak rus gunakan pasal kak rus teringin nak makan piza.....Alhamdulillah....syukur pasal bahan-bahan untuk buat piza ada belaka.



Inilah hidangan makan malam kak rus berempat.........banyak sungguh adik kak rus makan piza buatan kak rus kali ini.......alahai....sedap katanya.
Sebenarnya isian piza tu memang sedap....kak rus guna sos piza Kimball dan tabur parutan keju yang banyak sekali selepas kak rus letakkan inti daging hancur dan sayuran toppingnya.Basenya memang tak jadi pasal tak naik pun....kak rus rasa macam makan lempeng bertoppingkan isian piza.Rasanya yeast yang kak rus guna dah tak aktif lagi.......tak boleh lawan kalau guna yeast Mauripan....kak rus guna yeast dalam bekas plastik.......mmmmmmm...alahai......nasib baiklah habis....dihabiskan oleh adik kak rus.
Pagi tadi selepas di Taman Jubli....kak rus ke Pasar Khamis....bila balik kak rus tercari-cari roti Baguette yang kak rus beli dari Tesco semalam....kononnya nak hidangkan Baguette dengan isi ayam macam Giada buat....tapi mana pi roti Baguette tu....alahai sampai sekarang belum jumpa lagi.Kak rus ingat ....dulu pernah kak rus beli Roti Perancis yang panjang tu....Bangun pagi bila kak rus keluar dari bilik tidur, roti Perancis tu kak rus ternampak dok dalam tong sampah.Ini pasti adik kak rus punya kerja ni.....sah memang sah roti tu dah dikepak-kepak oleh adik kak rus dan dibuangkannya ke dalam tong sampah....alahai...mana pi pula Baguette ni........?Bila kak rus tanya adik kak rus ....dia pun nampak terkebil-kebil tak tahu nak jawab.....dia memang tak pandai beri penjelasan....huhuhuhuuuu.....



Assalamualaikum........dan Terima Kasih Semua


Monday, 7-Jan-2013 12:41 Email | Share | | Bookmark
Suka Lagu Terukir Di Bintang....

Syoknya dengar lagu yang jadi Juara Lagu ni.....








Sambil tonton Juara Lagu sambil mengudap Simpul Pedas.....mmmm sedapnya




Assalamualaikum dan Terima Kasih Semua....


Monday, 31-Dec-2012 18:21 Email | Share | | Bookmark
Dah Tiga Hari Dok Menyimpul

Ada kulit popia dalam freezer.......saiz besar pula tu......Bilalah kak rus beli.....?Nasib baik lambat lagi nak luput tarikhnya.Berfikir-fikir dah berkali-kali fikir......apa nak buat ni.....?Nak buat popia goreng pun saiznya besar sangat.Tak apalah kak rus simpul dulu....bukan Simpul Kasih tapi simpul saja dulu tanpa inti.......rasanya lepas goreng nak sira dengan sira pedas berudang kering tapi apapun simpul dulu bagi perabis.



Ini beberapa hidangan yang kak rus buat minggu lepas....ini yang rajin kak rus snapkan gambarnya.

Mee rebus mamak....selalunya mamak akan gunakan biskut Marie untuk memekatkan kuahnya tapi kak rus macam surirumah lain guna ubi kentang + ubi keledek.......nampaknya kuah tu dah terlampau pekat pula tapi apapun memang sedap sangat.....kali ni malas pula kak rus nak buat cucur udang.



Ini pula bihun goreng......buat macam Queenie......terliur sangat tengok kat rumah beliau....tapi kak rus tak suka pula rasa taucu jadi kak rus tak bubuh pun......Queenie goreng boh daging ayam tapi kak rus boh daging Korban.


Yang ini hidangan masih terpengaruh dengan hidangan di Guangzhou......teringat-ingat nak makan jadi kak rus buat sajalah.....tapi batang bunga kucai yang kak rus beli kat Tesco ni ada yang keras rupanya.....sedap dan wangi lagi guna daun kucai.




Assalamualaikum dan Terima Kasih Semua.....

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 2013.......


Monday, 24-Dec-2012 13:10 Email | Share | | Bookmark
Masak Macam di Guangzhou.....

Rasa lesu hari ni.......alahai .....pasal apa yaaaa....?Paling lesu bila memikir apa nak masak pula hari ni.....Teringin pula nak buat sendiri hidangan simple macam yang kak rus pernah makan di Zhuhai,Shenzen dan Guangzhou.Kak rus masih ingat satu hidangan paling simple yang tak pernah kak rus terfikir nak buat bila makan di sana iaitu Timun Goreng Bertelur......alahai.Tapi hari ni kak rus buat Daging Goreng Sos Tiram Berleek......simple dan dah jadi sepinggan hidangan.Membuatnya mudah.....goreng daging,masukkan sos tiram,lada hitam serbuk,sedikit minyak bijan,kicap Adabi dan akhir sekali masukkan hirisan batang leek dan hirisan lada Benggala hijau.....aaaah dah siap.







Assalamualaikum ......dan Terima Kasih Semua


[<<  <  1  2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net