Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 23-Jun-2008 11:28 Email | Share | Bookmark
Vadai,Cucur udang dan Laksa Johor


Laksa johor
Hari Sabtu lalu kak rus mimpi kot.....bangun awal,mandi,sembahyang subuh dan terus
bersiap sedia utk ke pejabat.Dah pegang beg nak ke kereta.Nasib baik suami kak rus
tegur...nak ke mana tu..kan kah hari ni hari Sabtu.Astaghfirullah halazim....apa sudah
jadi dgn kak rus....dah nyanyuk...hari cuti pun nak pi kerja...ini semua pasal banyak
sangat kerja nak dibuat....kursus dalamanlah,nak tt opsyen 56 ke 58 tahunlah,nak
tebang pokok tua di kawasan pejabatlah....dn macam-macam lagi.
Masuk semula ke dalam rumah,tukar baju....terfikir apa nak masak pagi ini.Teringat
nak makan nasi lemak....kak rus pun buatlah nasi lemak....tapi terlupa nak ambil gambar.
Untuk makan tengahari kak rus teringin nak makan Laksa Johor.....lalu terus kak rus
buat persiapan buat laksa Johor wlpun banyak bahan yang tak ada ....hentam sajalah



Vade
Bila kak rus lalu kat rumah jiran-jiran fp...kebanyakannya menghidangkan kuih vade.
Terliogh sangat-sangat.....apa lagi buat vade lah keesokannya...Ikut resepi Mamafami
yang diubah-ubah ikut selera kak rus...TQ to Mamafami.......
tapi kak rus guna kacang dhal dan kacang kuda.Resepinya.....

Vade/Masalode
200 gm kacang dhall -direndam semalaman dgn sedikit halia
100 gm kacang kuda -direndam semlaman dgn sedikit halia
2 tangkal cili kering digunting
1 biji bawang besar dimayang/didadu
1/2 st jintan manis
3 tangkai daun kari dihiris kasar
sedikit perasa ayam
garam secukupnya
minyak utk menggoreng
1.Kacang dhall dan kacang kuda dimesin berasingan.Kak rus tumbuk pakai lesung.
2. Campur semua bahan dan biarkan 10minit.
3. Kepal bulat dan leperkan.
4. Goreng minyak banyak hingga kekuningan.Angkat dan hidang.



Cucur Udang
Minggu sudah anak kak rus pula teringin nak makan cucur udang.Buatlah cucur udang
kering campur dgn kacang panjang memandangkan tak ada udang dan daun kucai/bawang....Resepinya.....semua org pakar membuatnya...
Cucur Udang
3 caw tepung gandum
1/2 caw udang kering direndam air panas kemudian dicincang
2 st baking powder
2 caw taugeh
1 st garam
1 biji bwg besar didadu
1 bj telur
2 st gula
1 bj cili hidup
beberapa urat kacang panjang dihiris halus/atau daun kucai
2 caw air suam
minyak utk menggoreng
Campur semua bahan dan biarkan 10 minit.....lepas tu...goreng minyak banyak.


Masak Lemak
Inilah masak lemak makan dgn nasi lemakyang tersilap hari tu.....tersilap hari nak pi kerja walaupun hari cuti...hehehehe..apa nak jadi


Seafood Tofu
Kak rus sebenarnya dah terpikat dgn Seafood Tofu ni. Rasanya sedap sangat.
Kalau ke Ekonsave mesti nak cari benda ni....kat lain supermarket memang ada
tofu ini tapi tak sesedap jenama yg tertera ni.Tofu ni kak rus guna utk kebanyakan
sayur yg kak rus goreng.Boleh dicampur dgn bihun.mee, koeteow samada digoreng
atau dibuat sup.Rasanya....mmmmm memang sedap.Buat mee udang atau mee kari
atau steamboat.......wow... memang lazat.Tak percaya.....cubalah.




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net