Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 7-Aug-2009 04:38 Email | Share | Bookmark
Cucuq Bawang dan Roti Bakar Rangup

Cucur Bawang
Roti Bakar Rangup
Sagu Gula Melaka

Pagi ni lepas subuh ingatkan nak buat Nasi Lemak....tak jadi sebab ikan bilis dan telur pulak tak dak.....jadi tak buatlah.Dok berkira-kira apa nak buat....teringat dekat cucuq bawang ...mmmmm apa lagi terus buat.Sedap juga...pasal lama tak makan.Makan panas-panas cicah ngan cili sos......teringat dulu-dulu arwah mak kak rus suka juga buat ni.... cucuq paling simple:Tepung gandum +hirisan bawang+gula+sikit garam+baking powder- bancuh dengan air suam-suam kuku.Biar sebentar dan goreng minyak banyak.......toskan dan siap boleh dimakan...... Cantik kan bentuknya....hehehe.....jari kak rus masih keras tak boleh nak genggam....goreng guna sudu aje tak guna tangan macam biasa.......


Roti ada dua jenis dari Gardenia yang dah dekat nak lupus tarikhnya.Nak buat apa banyak-banyak....esok lupusnya. Nak buat bengka takut tak habis.Kak rus suka juga makan roti rangup dari bakery....apa kata try buat. Tak habis boleh simpan: Roti-roti tu kak rus buang tepinya...sapu mentega Farmcow,tabur sikit gula,potong 3 dan bakar dalam ketuhar yang dah dipanaskan....bakar 15 minit.
Wow......bila dah nampak garing angkat dan aturkan atas redai...biarkan sejuk.Lepas tu simpan dalam bekas kedap udara.....boleh juga buat minum petang-petang celup air kopi ...........
.......jimat juga....anak-anak kecil pasti suka.


Hari ni cuti......hidangan tengahari sempoi saja sayur lemak fucuk ngan kentang ,sambal tumis telur dan kak rus goreng ikan cencaru sambal belakang lagi.....tak sempat nak ambik gambar.....balik sembahyang Jumaat suami kak rus bedal dgn anak lelaki dan adik kak rus yang down syndrom tu....tak sempat tengok...habis dah.... mmmmm.
Untuk minum petang awal-awal lagi kak rus dah buat Sagu Gula Melaka pasai teringin lama sangat dah.....buat sikit saja...2 cawan sagu saja.Lepas kacau berkaca sagu tu kak rus basuh utk nak buang kanjinya yang liat tu......tup-tup tinggal seciput....dapat 5 acuan saja.... buh pencelup warna rose bukan merah......wah nampak ayu sangat .Lain kali buat lainlah...pasal sedap sangat....





Bye-bye........Terima Kasih


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net