Want your
own Fotopage?







 
Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 9-Oct-2009 07:37 Email | Share | Bookmark
Nasi Lemuni

Nasi Lemuni
Jari jemari kak rus dah nampak surut bengkaknya dan lebamnya dah tiada.Walaubagaimanapun jari hantu yang tengah tu terasa kebas pulak....tak palah kot pasal setiap petang Isnin dan Rabu kak rus terpaksa ke HSAH kerana menjalani rawatan fisioterapi.Insyaallah...harap-harap pulih jari malah pulih semangat.Kak rus ucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada semua yang mendoakan agar kak rus cepat sembuh.Doa kalian memberi kekuatan....Terima Kasihhhhh......

Pagi ni kak rus teringin nak makan Nasi Lemuni.....hidangan yang amat baik untuk awet muda.Baik untuk ibu-ibu yang baru bersalin tapi tak berapa baik untuk ibu yang mengandung.Ini pengalaman sendiri yang kak rus hadapi.Pada tahun 1988 kak rus melahirkan anak bungsu kak rus.Semasa mengandungkannya selalu kawan baik kak rus Puan Zoaini Haron membawa untuk menjamu kami dengan nasi lemuni.Kak rus pun apa lagi setiap minggu makan nasi lemuni ni.Bila bayi perempuan kak rus dilahirkan kulitnya gelap tak seperti 3 orang anak kak rus yang lain. Tapi bukan nasi lemuni saja yang menjadi kegemaran malah kak rus suka makan kek cokelat dan minum air kopi.Tu lah sebabnya mungkin kulit anak kak rus tu gelap sikit...Seeloknya orang berpesan kalau tengah mengandung elok diamalkan makan buah betik dan minum air soya.....kulit anak menjadi putih dan mata bercahaya....... Wallahuwaklam.......

Nasi Lemuni yang kak rus buat dihidangkan dengan sambal tumis ikan talang kering dan sambal tumis telur.....mmmm sedapnya.......Cara membuatnya sama ngan cara masak nasi lemak...cuma santan yang diguna dimesin dgn secekak daun lemuni kemudian ditapis.Masak macam kita masak nasi lemak halba....bolehlah cuba....ya.....Nak lagi sedap mesin sedikit halia,bawang putih dan bawang merah.....buh sekali....masak dalam periuk nasi elektrik.Jangan lupa serai diketuk,daun pandan disimpul,sedikit halba dan garam.......



Ini gambar pokok lemuni....Lemuni hitam...taklah hitam tapi hijau keunguan ,warna ungunya ketara di bahagian pucuk dan di sebelah belakang daun



Nama Tempatan: Lemuni
Nama Saintifik: Vitex Trifolia var Negundo
Nama Lain: Dangla, lagundi,lipuk, tigau,three leaves chaste tree,Indian Privet, Indian wild-pepper
Famili: Lamiaceae/Verbenaceae

Keterangan:
Lemuni ialah tumbuhan dari jenis renek yang boleh mencapai ketinggian 1 hingga 4 meter.Satu tangkai daun memegang 5 daunnya,dengan daunnya berkilat di bahagian atas.Menurut kajian, daunnya juga mempunyai minyak pati dan resin.
kegunaan:
Akarnya boleh direbus dan diminum bagi perempuan lepas bersalin.Ia juga boleh digunakan untuk merawat luka terbakar dengan cara memanaskan daunnya didalam periuk yang panas tanpa dicampur air. daun yang panas ini kemudiannya ditekapkan pada luka tadi.Lakukannya dua hingga 3 kali sehari.Daunnya juga boleh digunakan untuk merawat penyakit beri beri, rheumatik dan cirit birit dan juga boleh digunakan sebagai antiseptik.Di Malaysia daunnya yang telah ditumbuk bersama bawang butih, lada hitam, kunyit dan nasi, kemudian digentel kecil-kecil digunakan selalunya untuk merawat sakit kepala, mata berair dan juga untuk menggalakkan pertumbuhan janggut.Ia juga digunakan untuk merawat kanser payudara.selain itu daunnya boleh juga dijadikan bantal untuk mengubat sakit kepala selain daunnya juga dijadikan ulam dan bahan campuran ketika memasak nasi.Daunnya juga dapat membunuh jentik-jentik dan boleh digunakan sebagai ubat nyamuk (nyamuk aedes).untuk keterangan lanjut sila ke: http://www.herbmed.org/Herbs/Herb135.htm#Category25Herb135
Ini lagi gambar pokok lemuni








Bye...bye.....Terima kasih


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net