Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 26-Jan-2010 13:16 Email | Share | Bookmark
Kek Pisang Terbalik........????

Kek Pisang Terbalik
Spagetti Carbonara
Ketam Lemak & Peria
Kak rus mencuba kek ini bila ronda-ronda kat Tastespotting....tu pun pasal anak kak rus bawa balik pisang.....habis aje pisang dia beli lain.Pantang tengok pisang habis....rajin sungguh dia beli pisang.Kak rus pernah mencuba buat Kek Nanas Terbalik....tapi apa kata try buat kek ni pulak....Kek Pisang Terbalik.....mmmmmm sedap rupanya.Bila dah masak......... pisang yang terbalik tu...mmmmm lembut sangat.Kalau ikut resepi tiada badam tu...tapi badam dalam peti ais tu dok ada...boh sajalah.Ingat hati kalau bubuh kelapa lagi sedap dan wangi....tapi kelapa pula habis...



Resipinya.....nanti ya.....
A
4 biji pisang dibelah memanjang 3 keping(kak rus guna pisang emas)
2/3 cawan gula perang (kak rus kurangkan sikit)
6 sb mentega
1/2 cawan badam cincang yg dipanggang dulu sebentar (kak rus pandai-pandai tambah dan bertambahlah sedapnya)

B
1 1/2 cawan tepung naik sendiri
2/3 cawan gula (kak rus kurangkan sikit)
1/4 cawan minyak jagung
2 biji telur A
1/2 cawan yogurt
1 st vanilla

1.Campurkan bahagian A kecuali pisang dan badam...kemudian disapu di dasar acuan 8" X 8" yang sudah dilenser mentega atau minyak.

2.Susun pisang yang dibelah ikut patern kesukaan...kemudian taburlah badam cincang.....lain kali buat nak tabur kelapa kering.

3.Pukul gula ngan minyak jagung 1 minit kemudian masukkan telur dan dipukul sebati.Kemudian masukkan yogurt dan vanilla.Akhir sekali masukkan tepung.

4.Tuanglah adunan ini ke dalam acuan tadi....Bakar 30-35 minit.Tunggu sejuk sebentar baru telungkupkan kek tersebut ke dalam pinggan.
Sekian....Selamat mencuba....



Kak rus juga mencuba Spagetti Carbonara......terliogh tengok kat rumah Mamafami.Kat rumah kak rus tak dak pasta cuma ada spagetti...hentam la...sos carbonara tu lama dah beli....silap-silap expired pula lagi apa pun tarak....TQ Mamafami... Mamafami kata dia terliogh tengok kat rumah Amal...TQ Amal



Resipinya...nanti juga esok baru nak pi ketuk pintu rumah lama Mamafami..hehehe
Ambik resipi versi orang putih.....pasal pasta-pasta ni makanan orang putih......
Tak guna pasta pasal tak dak......sayurannya pun ...mana yang dok ada dlm peti ais....pasal Prego Carbonara mushroom sauce tu nak luput dah tarikhnya................

PASTA CARBONARA MUSHROOM

Ingredients :

Spiral pasta ~ boiled ( I used Spagetti)
Olive oil
3 garlic ~ minced
Carrot ~ sliced
Young corns ~ cut to small chunks
Red pepper ~ cut to small pieces
Green beans ~ blanched and cut to small pieces
Button mushrooms ~ sliced
2 pieces beef burger ~ fried and cut to small chunks
3 pieces hotdog ~ blanched and cut to small chunks
1 can Prego Carbonara Mushroom Sauce
a bit of water
a bit of oregano } Kak Amal uses all spice
a bit of sweet basil }

Method :

1. Heat olive oil and add in minced garlic. Fry till golden brown.
2. Add carrots and young corns. Stir well.
3. Add in red pepper, green beans and mushroom. Stir for another 1 or 2 minutes.
4. Then put in the beef burger and hotdogs. Let it cook for a few minutes.
5. Pour in the Prego Carbonara Mushroom Sauce and a bit of water as the sauce is a bit too thick. Mix well. Sprinkle som oregano and sweet basil.
6. Finally add in the boiled pasta.



2 hari sudah kak rus buat masak lemak serai ketam ngan peria.....mmmmm sedappp
sampai bertambah-tambah nasi....sulam pulak dengan sambal belacan dan ikan plata goreng......alahai......bertambah la berat badanku iniiiiiii





Terima kasih.....datang lagi.....bye....bye


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net