Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 2-Jun-2010 11:32 Email | Share | Bookmark
Roti Berjintan Pulakkkk......

 
 
Hari tu dah buat Roti Saj.....Bila tinjau-tinjau kat Yeastspotting tergoda dan jatuh hati pulak nak mencuba roti ni....Roti Jintan...Resepinya lebih kurang roti Saj tapi semasa menekan-nekan roti pastikan ditekan dalam bekas yang ditabur jintan putih....jintan yang halus tuuuu...lepas tu goreng tohor.....Wangi baunya dan kak rus cicah ngan kuah dhal ikut resepi Madiha.Yang kak rus ingat Madiha kata kuah dhal tu suami kesayangannya yang buat...dan resepi kuah parpu tu (orang Kedah sebut) memang sedap bagi citarasa kak rus...Terima kasih Madiha dan juga suami....




Resipinya
2 cwn tepung roti(kak rus guna tepung gandum)
1 st yeast
1/2 st gula
1 cwn air suam
secubit garam
1 sb jintan putih

Uli ke semua bahan kecuali jintan putih.Ketulkan menjadi 6 biji dan biarkan seketika.
Taburkan jintan atas pencanai atau pinggan dan canai atau tekan-tekan roti menjadi bulat dan leper, alih buat sebelah lagi.Gorengkan roti tersebut seperti membuat capati.

Kari Dhal.......Madiha......TQ Madiha dan suami
Quote:
Bahan2
1 cawan kacang dhal ~ cuci bersih & rendam dalam 1 - 2 jam (lagi lama rendam lagi cepat kacang empuk)
1 cawan ayam ~ dipotong kecik2 (bahagian tulang2 pun takpe just utk maniskan kuah aje)
6 urat kacang panjang ~ potong 1 inci
2 ulas bawang merah ~ hiris nipis
2 ulas bawang putih ~ hiris nipis
1 inci halia ~ hiris nipis & potong memanjang halus
1 tangkai daun kari
3 biji cili kering ~ digoreng sebentar & ketepikan
1 sudu kecil serbuk kunyit*
1 sudu besar serbuk kari daging*
1 sudu besar serbuk jintan putih*
1 sudu besar serbuk cili* (boleh kurangkan jika takmau pedas)
garam & perasa secukupnya
minyak utk menumis
air secukupnya utk kuah
(bahan2 bertanda * campurkan sikit air jadikan pes)

Cara2 Memasak
1. Rebuskan kacang dhal yg direndam tadi hingga kembang & agak2 nampak nak pecah sikit.
2. Dalam periuk lain panaskan minyak lalu tumiskan bahan2 hiris hingga terbit aromanya. Masukkan daun kari serta pes rempah2 tadi. Kacau rata dan biar wangi.
3. Masukkan ayam dan kacau kejap pastu masukkan air. Biar ayam masak sekejap.
4. Biar mendidih & last sekali masukkan kacang dhal yg direbus tadi (sekali dengan airnya), cili kering goreng & juga kacang panjang. Masukkan garam & perasa secukupnya & biar mereneh ikut kepekatan yg anda mau.
5. Siap utk dihidangkan dengan puri, chapati ataupun roti canai what ever u like

Kak rus juga tergerak hati buat ni......Pai Ubi Kentang....lebih kurang Shepherd Pie....sedap juga....



Resepinya tunggu...dah dekat pukul 12.00 tgh...nak kena pi masak lunch pulak

Resepi asal dari buku The Ultimate Potato Cookbook
Potato Pies
Pastry
250 gm plain flour
1 ts salt
125 gm butter,cubed
1/2 cup iced water

Filling
1 tbs oil
1 onion,finely chopped
1 clove garlic,crushed
500 gm beef mince
2 tbs plain flour
2 cups beef stock
2 tbs tomato paste
1 tbs Worcestershire sauce

Topping
45 gm butter
1/4 cup milk
1 kg floury potatoes,cooked and mashed

Buat pastri macam biasa,bakar sekejap.Taruhkan inti (kak rus buat mcm inti karipap sahaja),letakkan topping (buat mcm mashed potato) secara paipkan dgn nozzle.Bakar sehingga kekuningan.



Assalamualaikum....Terima Kasih Semuaaaa....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net