Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 22-Jun-2010 03:07 Email | Share | Bookmark
Macam Tak Berapa Menjadi........

 
 
 
Dah masuk kali ke-3 kak rus buat serabai ni.Ikut resepi siapa lagi kalau bukan resepi MamaFami....Kali pertama pada pertengahan bulan Mei lepas....Kemudian entah macam mana Datin telefon suruh kak rus ajar dia buat serabai....Eh...Datin macam tau-tau pulak kak rus buat serabai jadi disebabkan serabai ni kena diperapkan 2 jam kak rus mengadunnya di rumah kak rus....tak payahlah dok tunggu lama-lama kat rumah Datin. Alhamdulillah menjadi serabai tu.....lega rasanya bila tunjukcara buat serabai tu berjaya.Datin suruh kak rus bawa balik sikit.....Eh! rasa segan pula.....kak rus ajar buat tup-tup nak bawa balik pula.
Datin siap buat kuah durian ....durian dusunnya di Merbok.
Esoknya kak rus mengadun lagi serabai....tapi buat 1/4 bahagian sahaja dan menggunakan lebihan yeast yang diguna semalam.....mmmmh macam ni la jadinya....rasa macam tak jadi dari segi bentuk dia.....rasa dan tekturnya lembut,gebu dan ok....Kak rus hidangkan dengan kuah durian juga tapi guna lempuk yang kak rus beli kat Kelantan masa pergi Kerteh hari tu.Apapun kak rus nak ucapkan Terima Kasih kat MamaFami....rasanya bila-bila senang kak rus akan buat lagi sampai jadi balik rupanya yang berlubang-lubang tu....



Resepinya....TQ MamaFami...kak rus c & p ni....

Quote:
SERABAI
Ingredients :

500 g rice flour
300 g cooked rice (to be blended with a bit of water)
1 litre coconut milk (lukewarm)
1 1/2 teaspoons instant dried yeast
salt to taste

Method :

1. Mix well, all the ingredients.
2. Set aside to ferment for at least 2 hours. The thickness is similar to Kuih Cara's bater)
3. Heat the serabai mould, I used a small non stick pan since I don't have the special mould and grease with a bit of oil.
4. Pour the bater 3/4 full into the serabai mould. Cook on small fire.



Ini pula hidangan hari ni.....hehehe...Tak masak tengahari dah...makan ni lah untuk sarapan dan makan tengahari......kalau ada lagi lebihannya mmmm buat makan malam juga......hehehehe.....




Ini pula hidangan minum petang semalam....Serawa Pisang...orang selatan kata Pengat Pisang dan orang Indonesia pula panggil Kolak Pisang.Kak rus guna pisang nangka lebihan buat goreng pisang....pisang nangka tu Kak Nab bagi...TQ Kak Nab.







Assalamualaikum....Terima Kasih Semua....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net