Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 23-Jul-2010 18:00 Email | Share | Bookmark
Lain Kali Kalau Buat Kak Rus Nak....

 
 
Geram tengok kerajinan Madiha yang bekerja dan punyai baby kecil boleh membahagikan masa buat macam-macam hidangan dan tempahan.Begitu juga dengan sepupunya Ida.....macam-macam dicubanya.Kak rus pun teruja untuk mencuba buat Rempeyek....ikut resepi lama buku resepi yang dah berkurap.Teringin nak buat ikut resepi Madiha tapi bila tinjau-tinjau tak dak pula resepinya......hehehehe....jadi kak rus pun buka kitab lama kak rus tulah.Petangnya bila suami kak rus balik dia menegur ,"Bakar apa pulak tuuuuu?Yang dok tengok orang buat rempeyek,gorengggg"Hehehehe.....mana tak bakar,kak rus nak bagi lagi crispy......
Bila suami kak rus mencubanya dia komen yang rempeyek tu elok ditaruh lebih lada....baru ada kick.....Kak rus belek semula resepi....memang tak dak lada.Lain kali kalau buat kak rus akan menambahbaik resepi rempeyek tu dengan menambahkan lada atau cili api....nak tengok apa pulak komennya.



Resepinya
600 gm kacang tanah dibersihkan dan dijemur sebentar
Ikan bilis secukupnya dibersihkan dan dijemur sebentar
2 gelas tepung beras
3 gelas santan
3 sb ketumbar*
1 sb jintan putih*
3 ulas bawang putih*
1 biji bawang besar*
secukup rasa perasa ayam
sedikit garam , gula dan air kapur
peringatan...lain kali boh lada hitam/cili api!!!!!!!!!
1.Tumbuk atau kisar bahan yang bertanda *,kemudian dicampur dengan bahan-bahan lain kecuali kacang dan ikan bilis
2.Pijarkan minyak,panaskan acuan rempeyek dan gorenglah sepertimana membuat rempeyek.




Yang ini pulak kak rus mencuba Apam Balik......bila anak kak rus makan apam balik yang nipis tu,dia komen"Pasai apa tak rangup mamaaaaa...."Huhuhuhuhu....tak rangup pulak dah......
Kalau ikut resepi memang dimasukkan sebiji telur.........Lain kali kalau kak rus membuatnya lagi kak rus tak nak letakkan telur....mungkin apam tu akan menjadi rangup......Insyaallah.Apapun kalau nak buat sekali lagi kena buat sebelum puasa ni....kalau tidak tak habis kuih-kuih tu sebab kenyang berbuka makan nasi.





Assalamualaikum....Terima Kasih Semua....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net