Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 28-Jun-2011 10:00 Email | Share | Bookmark
Teringat Kat Arwah Bonda

Tiap-tiap hari pasti kak rus akan teringat kat arwah bonda kak rus yang dikasihi.Ketika kak rus menaip ni pun air mata kak rus bergenang hingga mengganggu penglihatan kak rus.....huhuhuhu.......Hari ini entah macam mana bila kak rus makan lempeng pisang bakar dalam daun pisang ,kepala kak rus jadi pening bila menahan sebak kerana terlalu teringat kat arwah bonda kak rus yang meninggal pada bulan Syawal bersamaan dengan 17 November tahun 2005.....Ya Allah ....ampunilah segala dosaku dan dosa kedua ibubapaku serta kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihaniku pada masa kecilku..........Ya Allah.....ampunkan segala dosa kaum muslimin dan muslimat,mukminin dan mukminat samada yang hidup atau mati....Amin.

Semalam kak rus ke Pasar Isnin....huhuhuhu......sayu hati kak rus bila mendengar Pak Long menyanyikan lagu Perigi Biru di kaunter depan kat pasar tu......balik terus cari lagu ni kat Youtube.....tapi tak boleh pulak nak upload macam kak rus dok buat selalu.Nasib baik anak dara kak rus bantu......hmmmmm......baru puas dapat juga upload lagu ni...TQ Raihana.








Pisang dilecek dengan sedikit gula (petua drpd nenek kak rus...lecek pisang dengan gula baru cantik adunan nanti) kemudian campurkan sedikit tepung gandum dan kelapa parut (lagi banyak lagi sedap) dan sedikit air garam.Masukkan sekepal adunan dalam daun pisang dan goreng tanpa minyak dalam pan.....alih lagi sebelah bila dah garing dan boleh lah pekena panas-panas.....hmmmmmm harum baunya dan memang sedap.

Ini pula apa yang kak rus buat semalam.....Asam pedas tumis ikan pari......juga tunjukajar daripada bonda tersayang yang tiada pengganti.....



Resepinya
Ikan pilihan secukupnya seperti ikan pari,tenggiri,bawal hitam,ikan parang,ikan kembung yang siap dibersihkan dan direndam asam dan garam.

Bahan kisar:-

1/2 biji bawang besar dibelah-belah
3 ulas bawang putih dipotong
10-15 tangkai cili kering digunting dan direndam air panas
1/2 inci halia
1 sudu teh jintan putih (jintan yang halus)
1 sudu teh biji ketumbar
1/2 in kunyit hidup @ serbuk kunyit
1 inci belacan bakar
sedikit minyak masak

Bahan-bahan lain
air asam jawa secukupnya
air secukupnya
2 biji tomato dibelah empat
kacang bendi/terung/timun secukupnya
2 serai-diketuk
1 kuntum bunga kantan dibelah dua
daun kesum secukupnya
minyak masak secukupnya-jangan banyak
kiub ikan bilis
garam secukup rasa

Cara-cara ;

Panaskan minyak. tumis bahan kisar, biar pecah minyak,masukkan sayur pilihan,biar 5 minit terutamanya kalau menggunakan terung.Kemudian masukkan air asam jawa dan air, biar mendidih, masukkan ikan ,kiub ikan bilis, garam,bunga kantandandaun kesum, biar mendidih dengan api kecil............ hidangkan.

Nikmati lagu-lagu nyanyian Dusty Springfield spt If You Go Away,I Close My Eyes and Count to Ten,You Dont Have To Say You Love Me,I Only Want To Be With You,I Just Don't Know What To Do With Myself, dll sungguh mempesonakan.





Assalamualaikum.....dan Terima Kasih Semua........


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net