Want your
own Fotopage?








 
Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 3-Dec-2011 20:27 Email | Share | Bookmark
Harumnya Bengkang Labu.

Kak rus terfikir-fikir apa nak buat dengan buah labu yang dibeli tiga hari lalu.....heheheee.. Rasanya buah labu kuning memang sedap dimasak apa saja dan memang kak rus menyukainya.
Aaaah.....rasanya nak buat Bengkang Labu....lah.Kak Nab bagi idea buat bengkang labu style parut labu segar bukan dengan cara kukus atau rebus( kemudian lenyek isi labu tersebut)....lagi harum katanya.TQlah Kak Nab......saya akan try idea Kak Nab tuuu.......



Kak rus copy dan paste dari rumah Mina....Terima Kasih Mina....sedap sangat-sangat.
Kak rus buat separuh sahaja....guna 2 biji telur.

1 biji buah labu yang sederhana besarnya diparut isinya (kak rus parut guna food processor)
2 cwn tepung gandum
2 sb tepung jagung (kak rus ganti dengan tepung kastard)
3 biji telur
2 cwn gula (kak rus kurangkan jadi 1 1/2 cwn shj)
1 1/2 cwn santan pekat
2 sb minyak sapi
1 st esen vanilla
Kak rus tambah
1st garam
2 sb susu tepung

Masukkan 3 biji telur ke dalam mangkuk pengadun.
Masukkan 2 cawan gula pasir.
Kacau hingga gula melarut dan sebati dengan telur.
Masukkan 2 sudu minyak sapi dan kacau.
Masukkan labu yang sudah di parut dan kacau lagi
Masukkan tepung gandum dan tepung jagung
Masukkan 1 setengah cawan santan pekat dan kacau lagi.
Cuba anda perhatikan kepekatan adunan ini. Jika adunan masih pekat, sila tambahkan sedikit santan atau air lagi. Untuk pengetahuan pembaca, Mina telah menggunakan sukatan yang telah Mina beri di atas ya. Tolong jangan ragu-ragu akan keikhlasan hati dan kesucian cinta Mina terhadap anda semua.
Akhir sekali masukkan esen vanilla dan kacau rata lagi.
Apabila bancuhan adunan sudah siap. Sila panaskan oven dan sediakan loyang pembakar ya. Mina menggunakan loyang berukuran 12" x 12" dan setinggi 1 setengah inci. Sapukan atau lengserkan minyak sapi ke seluruh permukaan loyang pembakar ya. Tujuannya ialah untuk memudahkan Bingka Labu keluar dari loyang tersebut. Tidak melekat ya.
Kemudian, tuangkan adunan tadi ke dalam loyang dengan cermat. Berhati-hati ya!!
Apabila oven sudah panas, sila masukkan loyang yang sarat dengan adunan Bingka Labu itu ke dalamnya. Tahap suhu kepanasan oven ini ialah 170 darjah celcius dengan menggunakan api atas dan bawah ya. Jangka masanya ialah 1 jam. Sila ambil lidi dan cucuklah di tengah-tengah Bingka Labu itu. Jika Bingka Labu anda masih belum masak juga, sila tambahkan masa 5 hingga 10 minit lagi. Kemudian, bolehlah dipadamkan api oven. Untuk pengetahuan pembaca, emak Mina tidak mencucuk atau melebihkan masa kerana begitulah ukuran bahan-bahan, suhu dan masa yang tepat untuk membuat Bingka Labu ini. Alhamdulillah....Bingka Labu emak Mina sentiasa cantik , molek dan enak. Emak Mina kan dah expert!!!





Ini maklumat tentang Tekanan Darah Tinggi
Berikut adalah carta tekanan darah untuk panduan kita bersama. Anda boleh check tekanan darah anda sebenarnya berada dalam keadaan berbahaya atau tidak.




** ketika anda memeriksa tekanan darah, ada 2 angka yang biasa disebut seperti 120/80. Apa yang dimaksud angka-angka tersebut? Angka pertama (120) yaitu tekanan darah sistolik, yaitu tekanan saat jantung berdenyut atau berdetak (sistol). Sering disebut tekanan atas. Manakala Angka pertama (80) yaitu tekanan darah diastolik, yaitu tekanan saat jantung beristirahat di antara saat pengepaman. Sering disebut tekanan bawah.

Apakah Tekanan Darah Tinggi

Apa yang dimaksud dengan tekanan darah? Tekanan darah yaitu tekanan yang dialami darah pada pembuluh arteri ketika darah di pam oleh jantung ke seluruh anggota tubuh manusia. Tekanan darah dibuat dengan mengambil dua ukuran dan biasanya terdapat dua angka yang akan disebut oleh dokter. Misalnya dokter menyebut 140-90, maka artinya adalah 140/90 mmHg. Angka pertama (140) menunjukkan tekanan ke atas pembuluh arteri akibat denyutan jantung atau pada saat jantung berdenyut atau berdetak, dan disebut tekanan sistolik atau sering disebut tekanan atas. Angka kedua (90) menunjukkan tekanan saat jantung beristirahat di antara pemompaan, dan disebut tekanan diastolik atau sering juga disebut tekanan bawah.

Setelah mengetahui tekanan darah, pasti Anda ingin mengetahui apakah tekanan darah Anda termasuk rendah, normal atau tinggi. Carta kat atas tadi adalah penggolongan tekanan darah berdasarkan angka hasil pengukuran dengan tensimeter untuk tekanan sistolik dan diastolik:

Penyebab Darah Tinggi

Keturunan
Faktor ini adalah di luar kawalan anda. Jika seseorang memiliki orang-tua atau saudara yang memiliki tekanan darah tinggi, maka kemungkinan ia menderita tekanan darah tinggi lebih besar. Statistik menunjukkan bahwa masalah tekanan darah tinggi lebih tinggi pada kembar identik daripada yang kembar tidak identik. Sebuah penelitian menunjukkan bahwa ada bukti gen yang diturunkan untuk masalah tekanan darah tinggi.

Usia
Faktor ini juga diluar kawalan kita. Kajian menunjukkan bahwa seraya usia seseorang bertambah, tekanan darah pun akan meningkat. Anda tidak dapat mengharapkan bahwa tekanan darah anda saat muda akan sama ketika anda bertambah tua. Namun anda dapat mengendalikan agar jangan melewati batas atas yang normal.

Garam
Faktor ini boleh anda uruskan. Garam dapat meningkatkan tekanan darah dengan cepat pada beberapa orang, khususnya bagi penderita diabetes, penderita hipertensi ringan, orang dengan usia tua, dan mereka yang berkulit hitam.

Kolesterol
Faktor ini dapat anda selesaikan. Kandungan lemak yang berlebih dalam darah Anda, dapat menyebabkan timbunan kolesterol pada dinding pembuluh darah. Hal ini dapat membuat pembuluh darah menyempit dan akibatnya tekanan darah akan meningkat. Kendalikan kolesterol Anda sedini mungkin. Untuk tips mengendalikan kolesterol.

Obesitas / Kegemukan
Faktor ini bisa anda uruskan. Orang yang memiliki berat badan di atas 30 persen berat badan ideal, memiliki kemungkinan lebih besar menderita tekanan darah tinggi.

Stress
Faktor ini juga dapat anda uruskan Stress dan kondisi emosi yang tidak stabil juga dapat menyebabkan tekanan darah tinggi.

Rokok
Faktor ini dapat anda uruskan. Merokok juga dapat meningkatkan tekanan darah menjadi tinggi. Kebiasan merokok dapat meningkatkan risiko diabetes, serangan jantung dan stroke. Karena itu, kebiasaan merokok yang terus dilanjutkan ketika memiliki tekanan darah tinggi, merupakan kombinasi yang sangat berbahaya yang akan memicu penyakit-penyakit yang berkaitan dengan jantung dan darah.

Kafein
Faktor ini boleh anda kendalikan. Kafein yang terdapat pada kopi, teh maupun minuman cola bisa menyebabkan peningkatan tekanan darah.

Alkohol
Faktor ini boleh anda uruskan. Konsumsi alkohol secara berlebihan juga menyebabkan tekanan darah tinggi.

Kurang Olahraga
Faktor ini boleh anda kendalikan. Kurang olahraga dan bergerak bisa menyebabkan tekanan darah dalam tubuh meningkat. Olahraga teratur mampu menurunkan tekanan darah tinggi Anda namun jangan melakukan olahraga yang berat jika Anda menderita tekanan darah tinggi.

Bagaimana Mencegah Dan Mengatasi Tekanan Darah Tinggi

1. Kurangkan mengambil garam dalam makanan Anda. Jika Anda sudah menderita tekanan darah tinggi sebaiknya anda menghindari makanan yang mengandung garam.

2. Ambillah makanan yang mengandung kalium, magnesium dan kalsium. Kalium, magnesium dan kalsium mampu mengurangi tekanan darah tinggi.

3. Jauhlkan minum minuman atau makanan beralkohol.

4. Olahraga secara teratur dapat menurunkan tekanan darah tinggi. Jika Anda menderita tekanan darah tinggi, pilihlah olahraga yang ringan seperti berjalan kaki, berbasikal, lari santai, dan berenang. Lakukan selama 30 hingga 45 minit sehari sebanyak 3 kali seminggu.

5. Makan sayur dan buah yang berserat tinggi seperti sayuran hijau, pisang, tomato, seleri, tembikai, dan oren.

6. Jalankan terapi anti stres agar mengurangkan stres dan anda mesti berusaha mengendalikan emosi anda.

7. Berhenti merokok juga berperanan besar untuk mengurangkan tekanan darah tinggi atau hipertensi.

8. Kendalikan kadar kolesterol Anda.

9. Kendalikan diabetes Anda.

10. Hindari ubat/rumusan yang dapat meningkatkan tekanan darah. Dapatkan nasihat doktor jika Anda menerima pengobatan untuk penyakit tertentu, untuk mintalah ubat yang tidak meningkatkan tekanan darah.

Tekanan darah tinggi atau hipertensi bukan suatu penyakit yang tidak dapat dihilangkan. Anda boleh mengendalikannya dan mencegah darah tinggi.





Assalamualaikum....dan Terima Kasih Semua...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4007038.ip-198-27-81.net