Want your
own Fotopage?






 
Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 19-Nov-2012 20:30 Email | Share | Bookmark
Pahit-pahit Kerabu Bunga Betik

 
Kak rus ke Pasar Isnin tadi selepas selesai 7 pusingan buat morning walk kat Taman Jubli.Alahai penatnya tapi yang pasti banyak peluh yang dah keluar.....syukur sebab azam di tahun baru Hijrah di bulan Muharram ini tercapai juga.......dah lima hari dah aktiviti dimulakan.Sebelum keluar sendirian ke Taman Jubli kak rus bersarapan ringan dahulu.....sambil menuju ke kereta kak rus menekan switch mesin basuh......sampai ke taman kak rus parkedkan kereta kat perkarangan Masjid Muzaffar.Buat regangan dahulu kemudian mulakan perjalanan.........Hari pertama hingga keempat suami kak rus suruh bawa hpnya yang ada rekod bilangan penapakan....barulah dapat tahu berapa dah bilangan menapak......kak rus rasa teruja hinggakan setiap kali selesai 1 pusingan mesti nak tengok hp.....heheheheeeee........8000 lebih langkahnya.

Hari ke-5 dah malas kak rus nak bawa hp tu......mana taknya kedua-dua belah kocek kak rus ada hp dan ditambah pula dengan kunci kereta....rasa pelik berbonjol di kiri kanan paha......tapi yang pastinya kak rus tak lupa membawa alat mengira untuk kak rus berzikir sepanjang 7 pusingan tu......syukur alhamdulillah.Kak rus buat morning walk tu dalam masa 1 jam 15 minit......kena balik rumah sebelum 9.30 pagi pasal sebelum nak tonton drama Korea ulangan semalam (sekarang dah tak nonton lewat malam.....kak rus tidur awal) kak rus dah berazam tidak akan meninggalkan sembahyang sunat Dhuha yang didahulukan dengan sembahyang sunat Wuduk.

Di Pasar Isnin.....belilah apa yang perlu......kak rus beli ikan gelama,ikan nyok-nyok dan sotong....lama betul tak makan seafood , berpantang kerana ada temujanji dengan HKL minggu sudah.Pusing pi,pusing mai ternampak bunga betik jantan kat satu gerai....terus beli....dan dalam hati dah berkira satgi boleh buat kerabu bunga betik kalau rajinlah, kalau malas makan saja mentah dengan sambal belacan........pasti sedap kan.....? tapi yang pastinya bunga betik ni rasanya pahit.....baik untuk diabetes.




Kerabu macam buat kerabu-kerabu yang lain bagi orang utara mesti ada sambal belacan ditumbuk dengan sedikit halia,kerisik,serbuk beras disangai,asam limau,gula,garam,santan pekat,hirisan bawang besar dan direncah dengan perut rebus/udang/kerang.......kak rus guna sotong.Rebuskan dahulu bunga betik tu dengan air bercampur sedikit garam........pasti rasa pahitnya akan hilang.....tapi kak rus suka pula rasa pahit bunga betik jantan ni.....barulah namanya Kerabu Bunga Betik.




Assalamualaikum.....dan Terima Kasih Semua


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net