Want your
own Fotopage?






 
Kak Rusnah's Recipe
"
By: Rusnah Ahmad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 25-Nov-2012 21:04 Email | Share | Bookmark
Baru Buat Tiga Pusingan

 
Kak rus baru nak masuk pusingan ketiga berjogging di Taman Jubli.......telefon berdering....berdering di dalam kocek....alahai Kak Nab rupanya.....Terus berlari menuju ke hadapan taman di tepi jalan.Kak Nab bersama Datin............... mengajak kak rus ke Pasar Ikan Taman Sejati.Bagaikan pucuk dicita ulam mendatang,kak rus memang dah lama tak ke pasar tersebut.
Ternampak ketam kat satu gerai.....terus memilih ketam yang memang segar (tak macam ketam di Econsave atau Tesco).....bila tanya harga berapa sekilo....alahai sampai RM26.00 sekilo.....dah pun pilih apa lagi timbang sajalah.....terasa dalam hati awatlah mahal sangat niiiiiii........hentamlah labu...... memang dah lama kak rus tak makan ketam kerana berpantang tempoh hari.
Lepas ke pasar tersebut rasanya kak rus nak pi cari nanas kat Pasar Tani pula....tapi Kak Nab pusing pi Padang Temusu ke sebuah kedai menjual pokok-pokok bunga......dah berkenan pula kat satu pokok......beli pokok pula......bila sampai kat Masjid Muzaffar tempat kak rus parked kereta....alahai dah rasa macam lambat pula jadi terpaksa membatalkan hasrat nak ke Pasar Tani.
Hajat hati nak buat gulai ketam dengan nanas tak tercapai .....tapi baru teringat kak rus ada membeli buah peria dua hari lepas.......maka jawapannya makan nasi dengan Gulai Ketam dan Perialah hari ni.....alahai sedapnya pasal lama benar kak rus tak pekena gulai ketam niiiii......




Gulai Ketam dan Peria ni kak rus buat macam nak buat gulai ayam atau daging....maknanya menggunakan rempah kari daging.Dulu kak rus selalu menggunakan serbuk kari Alagapa atau Babas.....tapi sekarang dah tukar dan akan terus menggunakan apa juga serbuk kari dari jenama Faiza.
Untuk hindarkan rasa pahit peria tu,kak rus rendam sekejap ke dalam air yang dicampur sedikit garam



Assalamualaikum......dan Terima Kasih semua.....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net